МЕНЮ
ПЕРСПЕКТИВА
КУРС ВАЛЮТ
ОПИТУВАННЯ
КОНТАКТИ
PDF Друк e-mail

НБУ ПЕРЕГЛЯНУВ КРИТЕРІЇ ВІДБОРУ СОД

 

19 листопада 2015 року

 

Національний банк України переглянув критерії відбору суб’єктів оціночної діяльності і скасував постанову Правління НБУ від 25.09.2014 за №602 «Про заходи щодо забезпечення повернення кредитів, наданих Національним банком України», окремі положення якої встановлювали дискримінаційні обмеження доступу до проведення оцінки майна та майнових прав для цілей рефінансування банків лише тих суб’єктів оціночної діяльності, які входять до міжнародної мережі аудиторсько-консалтингових фірм або міжнародної мережі консультантів з нерухомості.

 

 

NBU-700x377

 

 

Ще у серпні 2015 року за результатами проведеного в Антимонопольному комітеті України (АМКУ) дослідження відповідності окремих положень постанови Правління Національного банку України від 25.09.2014 за №602 «Про заходи щодо забезпечення повернення кредитів, наданих Національним банком України» вимогам законодавства про захист економічної конкуренції, а саме в частині встановлення обмеження доступу до проведення оцінки майна та майнових прав для цілей рефінансування банків лише тими суб’єктами оціночної діяльності, які входять до міжнародної мережі аудиторсько-консалтингових фірм або міжнародної мережі консультантів з нерухомості, АМКУ надав Національному банку України пропозиції щодо необхідності приведення положення постанов Правління НБУ від 25.09.2014 за №602 «Про заходи щодо забезпечення повернення кредитів, наданих Національним банком України» та від 13.07.2010 за №327 «Про затвердження Положення про надання Національним банком України стабілізаційних кредитів банкам України» у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, шляхом перегляду критеріїв, встановлених до суб’єктів оціночної діяльності, та визначення їх на недискримінаційних умовах.

 

У зв’язку з цим, Національний банк України на вимогу Антимонопольного комітету України та громадських організацій оцінювачів України переглянув критерії відбору суб’єктів оціночної діяльності і скасував постанову Правління НБУ від 25.09.2014 за №602 «Про заходи щодо забезпечення повернення кредитів, наданих Національним банком України», окремі положення якої встановлювали обмеження доступу до проведення оцінки майна та майнових прав для цілей рефінансування банків лише тими суб’єктами оціночної діяльності, які входять до міжнародної мережі аудиторсько-консалтингових фірм або міжнародної мережі консультантів з нерухомості.

 

Зокрема, 18.11.2015 Правління Національного банку України прийняло постанову №794 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України». Постановою встановлена необхідність укладення тристороннього договору між Національним банком України, банком та суб’єктом оціночної діяльності на проведення незалежної оцінки майна, що надається Національному банку в заставу за стабілізаційним кредитом. Раніше замовником та платником в таких договорах виступав банк-позичальник, відтепер функція замовника переходить до НБУ.

 

Крім того, постановою розширено перелік критеріїв для вибору суб’єктів оціночної діяльності, що залучаються до оцінки майна. Відтепер СОД має відповідати таким критеріям:

 

  1. інформація про СОД включена до Державного реєстру оцінювачів та суб’єктів оціночної діяльності (далі – Державний реєстр);
     
  2. СОД має чинний сертифікат за напрямами оцінки майна, щодо яких дозволена практична діяльність з оцінки майнових прав за кредитними договорами/нерухомого майна/єдиних (цілісних) майнових комплексів (разом з корпоративними правами);
     
  3. досвід практичної діяльності СОД на ринку України з оцінки майна не менше ніж п’ять років, з яких не менше ніж три роки за напрямами оцінки майна, передбаченими у вищезазначеному підпункті, з метою передавання його у заставу/іпотеку;
     
  4. у штатному складі СОД є підрозділ оцінки або консультаційних послуг у сфері нерухомості та майнових прав;
     
  5. у штатному складі СОД є не менше ніж чотири оцінювачі, які отримали кваліфікаційні свідоцтва оцінювачів та включені до Державного реєстру. Такі оцінювачі повинні мати досвід практичної діяльності у штатному складі СОД не менше ніж півроку, а в оцінці майнових прав за кредитними договорами/нерухомого майна/єдиних (цілісних) майнових комплексів (разом з корпоративними правами) не менше ніж два роки до дня початку оцінки, з метою передавання їх у заставу/іпотеку;
     
  6. у Державному реєстрі немає інформації про СОД та оцінювачів, які виконують оцінку, щодо:

    - порушень оцінювачами і СОД нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність;

    - рішень судів за фактами непрофесійної оцінки майна, що проведена оцінювачами або СОД;

    - фактів порушення оцінювачами або СОД обмежень щодо проведення оцінки майна, майнових прав, установлених законодавством України;

    - рецензій на звіти про оцінку майна, майнових прав (далі – звіт про оцінку майна), що класифікуються за такою ознакою: звіт про оцінку майна не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний.

    Таку інформацію Національний банк отримує від Фонду державного майна України за запитом. 

 

Нагадаємо, що з метою посилення контролю за якістю оцінки заставного майна в Національному банку України з липня 2015 року запрацював відділ оцінки та моніторингу застав, що здійснює верифікацію звітів оцінювачів.

 

 

readmore