Помилка

НАЗК НАЗВАЛО КОРУПЦІОГЕННІ РИЗИКИ У ЗАКОНОПРОЕКТІ

«ПРО РІЄЛТЕРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ В УКРАЇНІ»


16 липня 2020 року

 

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело антикорупційну експертизу проекту Закону України №3618 «Про рієлтерську діяльність в Україні». Проект закону покликаний окреслити правові засади рієлтерської діяльності, зокрема створення організації, що регулюватиме ринок нерухомості, визначатиме правовідносини між ріелтерами та їхніми клієнтами, а також регламентуватиме операції з нерухомістю. Згідно висновку НАЗК проект Закону містить корупціогенні фактори та потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.

 

 

NAZK-nazvalo-koruptsiohenni-ryzyky-u-zakonoproekti_3618_1

 

 

Днями Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) на своєму офіційному сайті опублікувало висновок антикорупційної експертизи проекту Закону України «Про рієлтерську діяльність в Україні» (№3618). Відповідно до висновку, цей проект Закону містить такі корупціогенні чинники:

 

  • Положення про обов’язковість отримання рієлтерських послуг порушує гарантоване Конституцією України та цивільним законодавством право власника щодо вільного володіння, користування та розпорядження своїм майном на власний розсуд.

 

  • Наділення Національної федерації фахівців у сфері рієлтерської діяльності функціями контролю за дотриманням засад ведення рієлтерської діяльності та дотриманням законодавства про рекламу може призвести до виникнення корупційних схем.

 

  • Надання Національній федерації як громадській організації можливості бути власником, адміністратором та держателем Єдиної інформаційної бази даних у сфері рієлтерської діяльності є незаконним та може призвести до корупційних правопорушень в частині адміністрування та розпорядження даними бази.

 

  • Вимога отримання надмірної кількості дозвільних документів може зашкодити розвитку бізнесу та призвести до значних втрат та ризиків.

 

  • Невичерпний перелік обов’язків ріелтерів створює загрозу ухвалення суб’єктивних рішень та розширює дискреційні повноваження органів рієлтерського самоврядування.

 

Оригінал висновку експертизи проекту закону із рекомендаціями відомства НАЗК надасть Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку для суттєвого доопрацювання та вдосконалення відповідних положень законопроекту.

 

 

NAZK-nazvalo-koruptsiohenni-ryzyky-u-zakonoproekti_3618_2

 

 

Резюме антикорупційної експертизи та основні рекомендації НАЗК:

 

  • Передбачити у проекті Закону положення стосовно добровільності отримання рієлтерських послуг власником об’єкта нерухомості.

 

  • Визначити у ст.16 проекту Закону виключний перелік обов’язків суб’єктів рієлтерської діяльності.

 

  • Передбачити визнання результату кваліфікаційного іспиту Радою суспільного нагляду у сфері рієлтерської діяльності або судом за підсумками розгляду скарги позитивним.

 

  • Виключити із тексту проекту Закону положення щодо необхідність звернення до Ради суспільного нагляду перед зверненням до суду.

 

  • Положення проекту Закону щодо необґрунтованого делегування повноважень органів державної влади суб’єктам приватного права необхідно виключити.

 

  • Контроль за якістю послуг ріелтерів має здійснювати держава, зокрема в особі органів державної влади.

 

  • Визначити власником, держателем та розпорядником інформації суб’єкта з чітко встановленим статусом згідно із законодавством.

 

  • Доцільно переглянути положення щодо необхідності отримання зазначених у проекті Закону дозвільних документів. У разі необхідності потреби одержання будь-яких дозвільних документів – чітко визначити процедуру їх отримання відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

 

 

По матеріалах: Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)